Bekken(bodem)klachten

Met welke klachten kan je terecht bij de bekkentherapeut?

• BekkenfysiotherapieUrogenitaal systeem: urineverlies, overactieve blaas, niet goed legen van de blaas waardoor er residu achterblijft, recidiverende urineweginfecties etc.
  • Gastro- intestinaal systeem: obstipatie, defecatieverlies, luchtverlies, spastische darm
  • Houding/bewegingssysteem lage rug: pijnklachten, instabiliteitsklachten. 85% van de Zwangeren heeft lage rugklachten, waarvan 1/3 tot anderhalf jaar postpartum ( Mens 2005)
  • Seksuele problematiek: pijnklachten bij vrijen, vaginitis klachten, dyspareunie ( kan leiden tot problemen om zwanger te worden), negatieve ervaringen, seksueel misbruik)
  • Obstetrie en zwangerschap gerelateerde klachten: kan alle bovengenoemde aspecten bevatten.

Indicaties pre-, peri-, postpartum.

• Complicaties tijdens partus: denk aan knip, scheur, totaal ruptuur, kneuzing bekken, instabiliteit, obstipatie
  • Belasting-belastbaarheid
  • Indien er sprake is van bekkenbodem dysfunctie kunnen klachten ontstaan bij een verzakking of ten aanzien van de mictie en defecatie zoals onvrijwillig verlies van urine, ontlasting en flatus of problemen ten aanzien onvolledig legen van blaas en rectum.
  • Seksuele dysfunctie, perineale pijn en dyspareunie op basis van bekkenbodem schade wordt in de literatuur beschreven.

Wat kan de bekkentherapeut voor u betekenen?

BekkenfysiotherapieDe bekkenfysiotherapeut richt zich op mensen met problemen in het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Dit kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn. Veel klachten zijn te verhelpen, maar mensen hebben door schaamte vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Als ze over die schaamte heen stappen, blijkt het leven weer veel prettiger te worden. De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. Die bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. De spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Ook hebben ze een functie bij seksualiteit.

Leren herkennen en trainen
De bekkenfysiotherapeut helpt bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de spieren rondom het bekken. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van speciale apparatuur. De bekkenfysiotherapeut adviseert over houding, belasting, toiletgedrag, drink- en eetgedrag en ondersteunende hulpmiddelen zoals een bekkenband.

Ook voor klachten en vragen op seksueel gebied kunnen patiënten bij de bekkenfysiotherapeut terecht. Tevens is alleen een bekkenfysiotherapeut bevoegd en deskundig om een inwendig onderzoek te doen.
Bron: NVFB (De Nederlanse Vereniging voor geregistreerde bekkenfysiotherapeuten. Meer informatie vindt u op de website van de NVFB.

Bekken(bodem)klachten tijdens de zwangerschap of na de bevalling

Tijdens de zwangerschap kunnen pijnklachten in het bekkengebied ontstaan doordat de dagelijkse belasting hoger is dan je lichaam op dat moment aankan. Staan, lopen en zitten houd je dan minder lang vol. Misschien herken je de ongemakken als startpijn, moeizaam bewegen en napijn, pijn in de lage rug, rondom het bekken en in de benen. Stress kan de bekkenpijnklachten verergeren of in stand houden.

Na de bevalling voelt je bekkenbodem anders aan. Je kunt soms niet goed voelen wanneer je moet plassen of ontlasten. Misschien kun je urine en/of ontlasting niet goed ophouden. Of je hebt last van vaginale windjes of een gekneusd of gezwollen gevoel in je bekkenbodem.

Om te weten of jij last hebt van bekken-of bekkenbodemklachten is het belangrijk dat je jezelf de volgende vragen stelt:

• heb ik problemen met plassen, zoals ongewild urineverlies, verhoogde aandrang of vaak plassen?
  • heb ik problemen met ontlasten, zoals obstipatie of moeite met ophouden van windjes of ontlasting?
  • heb ik pijnklachten in het bekkenbodem-gebied tijdens vrijen?
  • Heb ik een zwaar gevoel in de onderbuik en/of bal/steen- gevoel in de vagina?
  • heb ik pijn in het bekkengebied,zoals rond het schaambeen of in de lage rug?Herken je één van deze klachten? Met de juiste hulp van een geregistreerde bekkenfysiotherapeut kan je er goed vanaf komen!
    Voor een overzicht van (geregistreerde) bekkenfysiotherapeuten scroll verder naar beneden op deze pagina.

Wist u dat:

• een normale plasfrequentie 6-8 x per dag is?
• een goede vochtinname zo’n 1,5- 2 liter hoort te zijn?
• wanneer je te weinig drinkt je soms juist nog vaker moet plassen?
• plassen en poepen ontspannen hoort te verlopen?
• je voor plassen en poepen rustig de tijd moet nemen om goed uit te plassen of te poepen?
• je voor plassen een beetje rechtop moet zitten en voor poepen juist onderuitgezakt?
• “oeps”momentjes (urineverlies)niet normaal zijn?
• En dat hier bijna altijd iets aan te doen is?
• vrijen niet pijnlijk hoort te zijn?
• de bekkenbodem een rol kan spelen bij lage rugklachten?
• (langdurig) verkeerd tillen kan leiden tot verzakkingsklachten?
• mannen ook een bekkenbodem hebben?
• stress een grote invloed kan hebben op de spanning van de bekkenbodem?
• pijnklachten in het bekkengebied daar mee te maken kunnen hebben?

En wist u dat bekkenfysiotherapie u bij al het bovenstaande kan helpen?

Adressen: